Bekijk hier de webversie van deze nieuwsbrief >
Banner nieuwsbrief Homborg
Beste [subscriber:firstname | default:lezer],

We konden nog even genieten van de mooie nazomerdagen. Wat gaat het ineens snel als de zomervakantie voorbij is. Daarom is het hoog tijd voor een nieuwe nieuwsbrief.

Het wordt steeds duidelijker dat de rol van politiek en media/communicatie bij de verduurzaming erg groot is. Natuurlijk hebben we gezamenlijk op allerlei niveau's al grote stappen gezet, maar in het algemeen geldt: mensen die kunnen verduurzamen, zullen (pas) in beweging komen als ze het willen. Én mensen die het willen, maar niet kunnen, zullen moeten worden geholpen om duurzame stappen te kunnen zetten. Hierin hebben de politiek en de overheid een belangrijke verantwoordelijkheid, met een grote rol voor communicatie.

In deze nieuwsbrief:

  • In gesprek met de politiek: 'Door met wat wél kan'
  • Ruim half miljard euro voor nationaal isolatieprogramma
  • TNO waarschuwt voor 'energiearmoede'
  • Vakanties worden steeds duurzamer: een elektrische camper
We hopen dat we je weer een interessante nieuwsbrief kunnen aanbieden.

Met vriendelijke groet,

Bestuur Altena Nieuwe Energie

p.s. de foto is van het dak van Homborg in Veen, zij zijn onze vierde leverancier!

'Door met wat wél kan'

Nu voldoen aan de ondergrens, betekent dat we straks achterlopen.

Van: bestuur Altena Nieuwe Energie
16 maart 2022 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Reden voor ons om eens na te denken over een boodschap om mee te geven aan de lokale politiek. De afgelopen tijd waren de berichten namelijk niet zo best.

Netschaarste

Netbeheerder Enexis heeft de gemeente laten weten dat nieuwe aanvoer van duurzame energie (opgewekt in Altena) niet op het elektriciteitsnet aangesloten kan worden. Het net is vol, en meer capaciteit valt niet te verwachten. In ieder geval niet in de komende 7 tot 10 jaar.

De mogelijkheden zien

We vragen de politiek en het college dus vooral om te (gaan) kijken naar wat er wél kan: private of gesloten netten voor bedrijventerreinen. Ook cable pooling aan de noord- of zuidzijde van Altena kan de opwek helpen. Het idee is dan om met één dikke kabel (onder de Merwede en andere rivieren) zonnevelden in Altena aan te sluiten op de windprojecten in Gorinchem en Heusen.
En natuurlijk zijn er opslagmogelijkheden met batterijen: in de wijk, bij transformatoren op bedrijventerreinen of bij een onderstation van Enexis. Deze batterijen kunnen elektriciteit opslaan van bijvoorbeeld grote(re) agri-pv projecten. Agri-pv is het combineren van zonnepanelen met landbouwgrond, zoals het plaatsen van zonnepanelen boven fruitbomen.

Nog een optie is het overschot van energie direct uitwisselen met je buren of andere bedrijven. Deze laatste ideeën zijn nog in onderzoek, maar geven wel een beeld van welke kant het op zou kunnen gaan.
bessen
Voorbeeld van een Agri-PV project
Afbeelding: Greenport Boskoop

De lokale politiek

Donderdag 23 september spraken we met Christiaan Alderliesten van Progressief Altena en René Hoegee van AltenaLokaal. En op 5 oktober spraken we in tijdens de AltenaRonde in Veen. We hebben er opnieuw op aangedrongen om van verduurzaming in Altena een speerpunt te maken. We moeten er namelijk voor zorgen dat Altena - tegen de tijd dat het netwerk op orde is - er klaar voor is. Dat we gesteld staan. Daarom moeten we de tussenliggende tijd volop benutten.

Want er liggen grote opgaves voor ons: het elektrificeren van mobiliteit én het klaarmaken van huizen om op een dag van het gas af te kunnen. Met deze opgaves (soms zelfs verplichtingen) moeten we écht aan de slag.

De gemeente zelf kan meer het goede voorbeeld geven, door positieve keuzes te stimuleren, hulp te regelen voor subsidieaanvragen enz. Als onze gemeente ervoor kiest het belangrijk te maken, dan wordt het ook belangrijk. Met de stijgende prijzen voor fossiele brandstoffen bewijzen we de inwoners een slechte dienst door nu te kiezen voor de ondergrens. Dan zijn we te zijner tijd niet het geambieerde CO2-neutrale eiland, maar het fossiele eiland van Nederland. Dat wil niemand. Ondernemers niet, boeren niet, de jeugd niet.

Word onze 150e klant en win €500,-
voor een goed doel! 🎉

(Zo help je het klimaat én een goed doel 👍🏼)

Wij zijn echt blij met iedere nieuwe klant! Binnenkort hopen we een nieuwe mijlpaal te kunnen vieren: onze 150e klant! Dit heugelijke feit willen we vieren met een actie:
meld je aan en maak kans op een waardecheque van €500,- voor één van de vele goede doelen of maatschappelijke initiatieven hier in Altena.

Meld je dus aan en wie weet mag jij je vereniging, de voedselbank of bijvoorbeeld de Hartenbrigade blij maken met een donatie!

Ruim half miljard euro voor nationaal isolatieprogramma

Om het verbruik van aardgas te verminderen is het van belang om gebouwen goed te isoleren. Het kabinet heeft daarom 514 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een nationaal isolatieprogramma.

Het doel van dit programma is om het tempo waarin huizen worden geïsoleerd op te voeren. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen koop- en huurhuizen, én het geld is speciaal bedoeld voor het verbeteren van huizen die nu nog een slechte energieprestatie hebben. Want: daar is met goede isolatie veel winst te behalen. Bewoners worden daarom bij het nemen van isolatiemaatregelen verder ondersteund, bijvoorbeeld met vouchers (waardebonnen).

Hybride warmtepompen

Voor hybride warmtepompen trekt het kabinet 288 miljoen euro uit. Een hybride warmtepomp is een cv-installatie die zowel via gas als via elektriciteit warmte kan produceren.
Buitenunit Warmtepomp
Voorbeeld buitenunit warmtepomp
Door deze combinatie kan het huis op een meer duurzame en efficiënte manier worden verwarmd. De cv-ketel hoeft alleen bij te springen als het buiten heel koud is of als er warm water nodig is in de badkamer en keuken.

De hybride warmtepomp is voor veel situaties een goede stap op weg naar aardgasvrij. Zodra er nieuws is over de uiteindelijke regeling laten we dat weten! Ben je nu al geïnteresseerd in een hybride warmtepomp? Dan bij deze de tip: op Altena Woont Slim start binnenkort een collectieve inkoopactie.

Meer mensen kunnen in 2022 subsidie krijgen voor elektrische auto’s

In 2022 komt er fors extra geld beschikbaar voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Enkel per nieuwe auto gaat het subsidiebedrag iets omlaag, maar de totale subsidiepot wordt flink opgehoogd. Hierdoor krijgen meer mensen de kans om met subsidie een elektrische auto te kopen of leasen; nieuw of tweedehands.

Bijna 5 keer zoveel

Het totale subsidiebudget voor nieuwe elektrische auto’s in 2022 is € 71 miljoen, bijna 5 keer zoveel als in 2021. Doordat het bedrag per nieuwe auto iets wordt verlaagd (€3.350,-) kunnen nog meer subsidie-aanvragen worden toegekend.

Voor tweedehands elektrische auto’s blijft het bedrag pèr auto gelijk (€2.000,-), maar wordt het totale budget opgehoogd naar € 20,4 miljoen. Dit is een stijging van bijna € 7 miljoen.

Voorwaarden

Er gelden enkele voorwaarden om aanspraak te kunnen maken op deze subsidie. Meer informatie vind je op de website van de RvO.
Auto aan laadpaal

Maak nu een afspraak met de energiecoach!

Schermafbeelding AWS
Wil je aan de slag met het verduurzamen van je huis, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Nodig dan een energiecoach uit: die helpt je bij het maken van de juiste keuzes om je energierekening omlaag te brengen.
Maak een afspraak via www.altenawoontslim.nl.
De energiecoach houdt rekening met de corona-voorschriften van Rijksoverheid.nl.

TNO waarschuwt voor 'energiearmoede'

TNO heeft onderzoek gedaan naar de sociale gevolgen van de energietransitie. Uit dit onderzoek blijkt dat er een groep Nederlanders is, die zwaar worden getroffen door deze transitie. De NOS spreekt over zo'n 550.000 huishoudens landelijk.

Deze mensen zijn niet in staat om hun huis te verduurzamen, terwijl dat sommigen in een ronduit slecht geïsoleerd huis wonen. Door de steeds hogere energieheffingen en -prijzen, zijn zij steeds slechter in staat om hun huis te verwarmen. Hierdoor dreigt de kloof in de samenleving steeds groter te worden.

Energiearmoede in Altena

Om een goed beeld te geven van de spreiding, heeft TNO een interactieve kaart gemaakt. Dit kaartje is op het niveau van gemeenten en zelfs wijken (in Altena: dorpskernen, red.).

In dit kaartje is te zien dat Altena lichtrood is gekleurd, maar dat de verschillen tussen dorpskernen behoorlijk uiteen lopen. Ter vergelijking: sommige delen van Zeeland en het oosten van Nederland kleuren veel donkerder rood.
Afbeelding energiearmoede TNO
Afbeelding: TNO

Draagvlak essentieel voor energietransitie

In de uitleg bij dit onderzoek constateert TNO dat draagvlak van essentieel belang is voor het slagen van de energietransitie. Het is daardoor extra belangrijk om speciale aandacht te hebben voor mensen die wél willen, maar niet kúnnen verduurzamen. Deze problematiek vraagt daarom om lokaal, regionaal en landelijk beleid.

Zet ‘m op 60 (ºC)

Je CV-ketel op 60ºC zetten, dat kun je zelf. In 60 seconden. Meteen maar zelf ook even gedaan. (Nou ja, misschien waren het 2 minuten).

Maar met de uitleg van zetmop60.nl was het een eitje en eerlijk is eerlijk, je merkt er in huis niks van. Niet bij het douchen en ons huis is ook nog steeds lekker warm. Goed voor je verbruik, goed voor je portemonnee. (En, fijne bijvangst: hoe minder heet je water, hoe minder kalkafzetting.) Dus denken wij: doen!👍

Instellingen aangepast? Laat het ons weten!

Is het gelukt om de temperatuur op 60ºC te zetten? Stuur ons dan een e-mail of een berichtje via Facebook. Onder alle inzendingen verloten we een hulpmiddel om stroom te besparen.

Vind je het lastig om de juiste instellingen te vinden? Bel of mail even met het energieloket AltenaWoontSlim, zij kunnen je zeker verder helpen.

Toekomst: met een elektrische camper op vakantie naar Spanje zonder laadpalen

Bron: Change.inc
Wanneer we praten over elektrisch rijden, denken we al snel aan laadpalen of waterstof. Studenten van het Solar Team Eindhoven hebben al -met succes- gewerkt aan andere oplossingen: auto's met zonnepanelen.
Stella Vita change-inc
De 'Stella Vita'
Afbeelding: Change.inc
Vrijdag 10 september presenteerden zij hun nieuwste ontwerp in de vorm van een camper.

Op zondag 19 september is de 'Stella Vita' op reis gegaan naar Tarifa, Spanje. Vanwege een technisch mankement helaas niet met de wielen op het asfalt/ De reis van 3.000 kilometer begon vanwege een technische tegenvaller (die niks met de energie te maken had) op een trailer. ‘Veiligheid van de bestuurders gaat voor’.

Veelzijdig en compleet

De bouwers noemen het een rijdend huis, dat van alle gemakken is voorzien. Als het dak omhoog staat (dat gaat op dezelfde manier als bij de klassieke Volkswagen-camperbusjes) vouwt het ook zijwaarts uit, wat in totaal 17,5 vierkante meter zonnepaneel oplevert.

Daarmee wekt de auto volgens de makers genoeg stroom op om niet alleen te kunnen rijden, maar ook om een kookplaat, koffiezetapparaat en andere elektrische apparaten van stroom te kunnen voorzien. “We kwamen op het idee van een rijdend huis met zonnepanelen nadat we het maximale hadden bereikt bij de gezinsauto”, vertelt PR-manager Tijn ter Horst. “De laatste was zo efficiënt dat hij meer stroom opwekte dan nodig was om te rijden. Wij dachten: waar kunnen we die elektriciteit dan voor gebruiken?” Zo werd de Stella Vita geboren.

Bereik van 730 kilometer (?)

Volgens Ter Horst kan de wagen, met een volle batterij en op een zonnige dag, 730 kilometer rijden. “Daarna moet je natuurlijk wel weer een tijdje onder de zon opladen, tot de batterij vol is. Maar het laat zien wat er mogelijk is.” Of dat bereik in de praktijk ook zo hoog uitkomt, moet blijken tijdens de tour waar de Stella Vita op gaat. “We willen de auto tonen aan mensen, om te inspireren. En te laten zien wat er allemaal mogelijk is als je voorbij de gebaande paden gaat.”

Dat de auto zo ver kan rijden, heeft een aantal redenen. “Het ontwerp is erg belangrijk. De wagen is druppelvormig, waardoor hij minder luchtweerstand heeft en dus heel zuinig kan rijden. Daarnaast hebben we zoveel mogelijk lichte materialen gebruikt.” Dat heeft effect, want de camper weegt maar 1700 kilo, terwijl er een batterij inzit die ongeveer even groot is als die van de Tesla (de Model S weegt zo’n 2000 kilo).

De 'Stella Vita' volgen?

Uiteindelijk moet het Solar Team op 15 oktober eindigen in het Spaanse Tarifa.
De tour volgen of weten waar je ze tegen kunt komen? Dat kan hier.

Waarom ontvang je deze mailing?

Je bent bij ons bekend als lid van de coöperatie, je hebt je aangemeld voor onze nieuwsbrief, je bent klant van Altena Nieuwe Energie of je doet mee aan onze postcoderoos in Hank. (Of een combinatie hiervan 😉 )

Wil je deze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Dan kun je je hier uitschrijven.

Uitschrijven voor deze nieuwsbrief.
© 2021 Altena Nieuwe Energie
Alle rechten voorbehouden
bol
Altena Nieuwe Energie | OM
facebook twitter instagram website